Köp Jubileumsboken: ”Dansglädje, drömmar & disciplin – Svenska Balettskolan genom 70 år”

2019 firade Svenska Balettskolan i Göteborg 70-årsjubileum. I boken “Dansglädje, drömmar & disciplin” får du följa skolans historia och utveckling från starten som Stora Teaterns Balettelevskola och fram till idag.

Hundratals elever har dansat sig fram genom åren. Oavsett om de sedan har blivit yrkesverksamma dansare eller valt andra banor i livet så bär de med sig vad de lärt sig i balettskolan.

– Jag har inte gått på någon teaterhögskola och även om jag nu arbetar som skådespelare ser jag mina år på balettskolan som min artistiska utbildning. Att i så tidig ålder få uttrycka mig var början till att utveckla kreativiteten och förmågan att berätta en historia, säger filmskådespelaren Alicia Vikander, som gick på skolan 1998 – 2004 och är en av dem som delar med sig av sina minnen.

Beställ Jubileumsboken här.

Boken kan även köpas över disk:
GöteborgsOperans shop
Göteborgs Stadsmuseum